Lauri Tanner, Hus

Paras palvelu tehdään yhdessä

Lauri Tannerilla on pitkä kokemus terveydenhuollon hallinnosta. Hän on myös ollut mukana synnyttämässä Puron uusia tekstiilihuoltopalveluja, joiden avulla alalle on saatu entistä parempi toimintavarmuus.

“Parasta on saada todistaa, kun jotain konkreettista tapahtuu ja tuloksia syntyy. Tekstiilihuollossa hyödyt palvelun käyttäjille ja potilaille näkyvät heti, ja kaikki osapuolet ovat nähneet sen, miksi Puron kaltainen palvelumalli oli järkevää toteuttaa”, kertoo Lauri Tanner.

Hän työskentelee hallintojohtajana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä ja toimii myös kuntayhtymän omistajaohjaustehtävissä.

“Meillä kuntayhtymässä henkilökunta tarvitsee työvaatteita, potilasvaatteita ja leikkaustekstiilejä, jotta sairaalamme pyörivät. Silloin korkea laatu ja saatavuus ovat olennaisen tärkeitä. Tekstiilien pitää olla käytettävissä juuri silloin, kun se tarve on. Puro on pysynyt erinomaisen hyvin täyttämään nämä vaatimukset.”

Hintataso on pysynyt samana jo monta vuotta

Tannerilla on Purosta vankka kokemus, sillä hän on ollut mukana yhtiön toiminnassa sen perustamisvaiheesta lähtien. Puron toimintamallin kehittäminen lähti yksinkertaisista perustarpeista. Entisen Uudenmaan sairaalapesulan kapasiteetin raja oli tulossa vastaan. Samalla Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä oli tekstiilihuollon puolella vajaakäyttöä.

“Halusimme turvata toiminnan jatkuvuuden ja samalla siirtää lisäinvestointeja tuonnemmaksi”, Tanner tiivistää. Hän toteaa, että julkisomisteiset yhtiöt tarjoavat hankinnoissa perinteiselle kilpailutukselle vaihtoehdon, ja tulokset näkyvät. Palvelujen hintataso on pysynyt samana jo monta vuotta. Puro on koon kasvattamisella pitänyt kurissa sisään tulevat kustannuspaineet.

”On kova saavutus alalla kuin alalla, että tarjotaan palvelua vuodesta toiseen samoin yksikköhinnoin. Ei se kovin monelta onnistu. Toimintamalli onkin sellainen, että skaalaedut toimivat ja homma on fiksusti hoidettu.”

Juuri skaalautuvuudessa piilee Tannerin mukaan tekstiilihuoltoalan vahvuus. Suuri koko on toiminnassa iso välinearvo.

“Kun johdetaan keskitetysti, mutta toimitaan useassa pisteessä, saadaan turvaa ja toimitusvarmuutta.”

Vastuullisuuden toteutumista seurataan tiiviisti

Myös vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden rooli on tullut entistä ajankohtaisemmaksi palveluja hankittaessa. Vastuullisuutta kartoittaessa on otettava huomioon lukuisia tekijöitä: ilmasto, henkilöstöpolitiikka, vaatteiden alkuperä ja henkilöstöpolitiikka. Näitä kaikkia seurataan HUSin osalta tyytyväisinä Puron palveluja käytettäessä.

Tannerin mukaan on tärkeää, että tekstiilejä saadaan kaikkina aikoina ja kaikille alueille. Puron toiminnan aikana tämä ei ole ollut ongelma. Nyt alalla varaudutaan entisestään kasvuun, ja toki myös uusiin investointeihin.

Puron toimintavarmuus tuli testatuksi heti alkuunsa, kun koronapandemia koetteli terveydenhoitoalaa:

“Kyllä leveämmät hartiat on vahvuus myös tekstiilihuollossa. Tuotannon rakenne muuttui pandemian myötä ihan kokonaan, mutta isompi toimija kestää,” Tanner summaa kuluneet kaksi vuotta. Hän kertoo katsovansa luottavasti tulevaan. Puron toiminta laajenee ja nykyisellä toimintamallilla palvelujen laatu on taattu.

TAKAISIN